کد خبر 60992
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹

پس از مسیحیت، اسلام دومین دین مردم سوئد محسوب می‏شود و نیم میلیون از جمعیت9 میلیونی این کشور را تشکیل می‏دهد. 300هزار نفر از این مسلمانان، سنی و 200 هزار نفر شیعه هستند. به غیر از سوئدی‏های مسلمان، ملیت‏های ایرانی، عراقی، لبنانی و اتیوپیایی بیشترین مسلمانان سوئد را تشکیل می‏دهند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، سوئد کشوری در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی است.این کشور از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنیا، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است.
پس از مسیحیت، اسلام دومین دین سوئد محسوب می‏شود و نیم میلیون از جمعیت 9.2 میلیونی این کشور را تشکیل می‏دهد. سیصدهزار نفر از این مسلمانان، سنی و دویست هزار نفر شیعه هستند. به غیر از سوئدی‏های مسلمان، ملیت‏های ایرانی، عراقی، لبنانی و اتیوپیایی بیشترین مسلمانان سوئد را تشکیل می‏دهند.
 
استقبال از ماه رمضان
 
با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان این کشور نسبت به اجرای دستورات اسلامی، دقت بیشتری پیدا می‏کنند. آنان با این آمادگی به استقبال این ماه مبارک می‏روند.

استهلال

اگرچه به علت هواي هميشه ابري و باراني سوئد، امكان استهلال سنتی برای مسلمانان این کشور وجود ندارد اما مراکز نجومی و دولتی این کشور، حلول ماه های جدید را اعلام مي‏كنند. برخی مسلمانان مهاجر هم  از محاسبات نجومي كشورهاي عربستان، ايران و مصر تبعیت مي‏ کنند.
 
روزه‏ 20 ساعته

همه ما شنیده‏ایم که در قطب،6 ماه شب است و 6 ماه روز. یکی از مشکلات مسلمانان ساکن در کشورهای نزدیک به قطب همین مسئله است.

امسال به علت تقارن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان، روزها در سوئد به 20 ساعت می‏رسد که هر چه به طرف شمال (قطب) حرکت کنیم روزها طولانی تر می‏شود. این امر گرفتن روزه را طاقت‏فرسا می‏کند. البته در زمستان هم روزها تنها 4 ساعت است که تلافی این را درمی‏آورد!

مناطق بدون غروب

در بعضی از مناطق، روزهای بدون غروب هم وجود دارد. درباره نماز و روزه و اوقات شرعی این مناطق، دو نظر فقهی وجود دارد.اول اینکه مطابق نظر برخی علمای شیعه، ساکنان این مناطق باید با توجه به افق نزدیک‏ترین منطقه‏ی دارای غروب، روزه‏ی خود را بگیرند و نماز خود را به جای آورند ودوم مطابق نظر گروه دیگری از علماء، مسلمانان این مناطق باید مطابق افق شهرهای متعارفی که شب و روز تقریبا مساوی دارند (مانند مکه و مدینه) عمل کنند.

زمان افطار و سحر

در سوئد، دانستن زمان دقیق سحر و مغرب به دلیل نوسان زیاد اوقات شرعی بین دو روز سخت و لازم است. مسلمانان سوئد به چند طریق این موضوع را تشخیص می‏دهند. با استفاده از شبکه‏ جهانی جام جم،با استفاده از برنامه شبکه‏های ماهواره‏اي عربي،با استفاده از تعداد محدودی رادیوی فارسی یا عرب‏زبان که فقط در این ماه اقدام به پخش اذان می‏کنند و با استفاده از برگه اوقات شرعی که هر ماه توسط مساجد اسلامی برای تعداد کثیری از افراد پست می‏شود.

تغذیه

در ماه مبارک رمضان، غذاهای عربی فروش ویژه‏ای پیدا میکنند و مسلمانان سوئد از ملیت‏های مختلف، از غذاهای مخصوص عرب‏ها برای این ماه استفاده میکنند. در هنگام افطار، غذاهاي لذيذ و كلوچه‏هاي خوشمزه به همراه نوعي سوپ سبزيجات در رستوران‏هاي عربي مشتريان فراواناي دارد.

برنامه‏های مرکز اسلامی

مرکز اسلامی امام علی (ع) در شهر استکهلم، نقطه تمرکز مراسم و تجمع شیعیان این کشور است. این مرکز در طول ماه مبارک رمضان هر شب برنامه‏های ویژه‏ای ،از جمله قرائت قرآن، سخنرانی، و قراعت دعای افتتاح دارد.

یکی از برنامه‏های آینده این مرکز، همکاری رسانه‏ای است. با توجه به آزادی و امکان پخش برنامه‏های اسلامی از طريق تلويزيون‏های خصوصی و دولتی، مركز اسلامی سوئد درصدد است تا برنامه‏های متنوع اسلامی توليد و از اين شبكه ها پخش کند.

شب قدر

مساجد مسلمانان در شب قدر بسیار پررونق است. مسجد شیعیان استکهلم و مرکز امام علی (ع) در این شب‏ها، میزبان حدود 4 هزار نفر از  مسلمان است که برای دعا و عبادت گرد هم می‏ایند.

مجالس خانگی

به غیر از استهلم، شیعیان و مسلمانان شهرهای دیگر هم مراسم شب قدر را برپا می‏کنند. اگر در آن شهر مسجد نباشد گاهی یکی از افراد بانی می‏شود و مراسم  را در منزلش برگزار می‏کند.

عید فطر

حدود 5 هزار نفر از شیعیان سوئد برای اقامه‏ نماز عید فطر به مسجد امام علی (ع) در استکهلم می‏روند و یکی از باشکوه‏ترین نمازهای سال بر پا می‏شود؛ تا جایی که موجب حیرت کلیساهای اطراف آن می‏گردد. اهل‏سنت هم نماز عید را در مراکز خود اقامه می‏کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس